Direct online oefenen! Meer dan 2500 opgaven! Gratis Proeftesten!
Direct oefenen

Page content

Hoe ga je om met stress?

Goed ademhalen
Spanning in de vorm van stress zorgt ervoor dat je korter en ook sneller gaat ademhalen. Gevolg is dat je minder zuurstof binnenkrijgt terwijl zuurstof er nu juist voor zorgt dat je je energieker voelt. Een goede buikademhaling is een belangrijke eerste stap om rustiger te worden. Doe je ogen dicht, leg je hand op je buik en voel bij inademing dat deze naar voren komt. Zorg bij het uitademen dat je buik terug naar achteren gaat en je borst onbeweeglijk blijft. Adem nu goed in en denk aan het cijfer 1, adem dan langzaam uit en ontspan. Adem weer in en denk aan het cijfer 2, adem uit en ontspan. Tel op deze manier tot 10 en weer terug naar 1. Concentreer je alleen op je ademhaling, het cijfer en het woord ontspan.

Stress in je lichaam
Stress zorgt er ook voor dat spieren gespannen blijven en pijn kunnen veroorzaken. Een goede oefening om de belangrijke spieren weer te ontspannen, is het zwaaien met de armen. Ga rechtop staan en draai de armen vanuit het lichaam. Door dergelijke oefeningen maak je je rug, romp en buik losser zodat de spanning minder wordt. Op YouTube staan vele filmpjes met goede ontspanningsoefeningen. De nek geeft vaak klachten bij spierspanning door stress, soms resulterend in spanningshoofdpijn. Het versoepelen van de nek en schouders is daarom belangrijk om stress te verminderen. Om je nekspieren te ontspannen doe je een paar keer per dag de volgende oefening: breng je hoofd langzaam naar achteren en draai je hoofd naar rechts zodat je rechterwang je schouder aanraakt. Houd deze pose 5 seconden vast en draai je hoofd weer naar het midden. Doe hetzelfde naar links. Buig vervolgens je hoofd zo ver mogelijk naar beneden en houd weer 5 seconden vast. Laat je hoofd weer langzaam opkomen.

Je lichaamshouding zorgt voor bepaalde emoties. Het brein herkent bepaalde houdingen en hierdoor komt het gevoel vanzelf. Mensen die stress ervaren staan en zitten vaak heel anders dan wanneer ze op hun gemak zijn. Schouders gaan hangen waardoor ademhaling ook weer verandert. Ga rechtop in je stoel zitten en doe net alsof iemand met een touwtje je hoofd omhoog trekt. Doe je schouders naar beneden en ver naar achteren, je borst zo ver mogelijk vooruit en puf de spanningen van je af.

Stress in je hoofd
Denkpatronen zorgen voor veel onrust. Je kunt blijven malen over wat er allemaal fout kan gaan en hoe rampzalig dat is. Een zogenaamde ‘mindmap’ maken is een goede techniek om weer wat orde te scheppen en meer met het rationele brein te denken dan met het emotionele brein. Het enige dat je nodig hebt is pen en papier. Leg het papier voor je en schrijf een vraag in het midden van het vel, bijvoorbeeld ‘waarom voel ik stress?’ Iedere gedachte die vervolgens bij je opkomt, schrijf je in een cirkel rondom de vraag. De volgorde maakt niet uit. Als je denkt dat al je gedachtes op papier staan dan kun je zaken gaan groeperen of met elkaar gaan verbinden. Zo maak je jouw gedachtes overzichtelijk en kun je er achter komen wat de oorzaken van de spanningen zijn. Als je de oorzaken weet ben je ook beter in staat om stress te verminderen.

Even geen prikkels…
Het is verleidelijk om continu nieuwe prikkels tot je te nemen. Door je smartphone kun je 24/7 je mail bekijken en eigenlijk altijd aan het werk zijn. In de westerse maatschappij ligt er veel nadruk op het denken. Hier kun je aan gewend raken maar het is goed te weten dat je brein ook overprikkeld kan raken. Met behulp van mediteren kun je leren om juist af en toe niet te denken, problemen even te vergeten en negatieve gedachtes van je af te zetten. Wanneer je van jezelf weet dat je gevoelig bent voor prikkels dan is het raadzaam om af en toe te herstellen door een prikkelarme situatie te creƫren. Dit kan door te mediteren maar ook door een tijd geen tv te kijken bijvoorbeeld. Een erg effectieve manier om stress te lijf te gaan is door biofeedback training te doen. Het lichaam geeft namelijk al veel signalen over de staat van je zenuwstelsel. Met biofeedback training ga je voor meer balans zorgen. Kijk voor meer informatie op www.plaut.nl