Direct online oefenen! Meer dan 2500 opgaven! Gratis Proeftesten!
Direct oefenen

Page content

Welke voeding kan je prestaties verbeteren?

Het is allereerst belangrijk dat je regelmatig eet. Dit betekent; drie maaltijden per dag en twee of drie keer iets gezonds tussendoor. Als tussendoortje kun je bijvoorbeeld fruit nemen, een biscuit als Liga, een plak ontbijtkoek of een schaaltje yoghurt.

Hoe vroeg je ook weg gaat, sla het ontbijt niet over. Je hersenen hebben brandstof nodig in de vorm van glucose. Zonder ontbijt kun je je minder goed concentreren. Een ontbijt met langzame koolhydraten (bruin brood, yoghurt met muesli of brinta) is het beste om een inspannende dag door te komen. Leg jezelf geen dieet op vlak voor je assessment. Onderzoek toont aan dat mensen die aan de lijn doen slechter scoren op intelligentietesten en testen waarbij het reactievermogen wordt gemeten. Eet voldoende groente en fruit en begin daar ruim voor je assessment mee. Door stress verbruik je meer van bepaalde vitamines en mineralen. Een tekort aan vitamines en mineralen (bijvoorbeeld ijzer) zorgt ervoor dat je je minder goed kunt concentreren of dat je je vermoeid voelt. Gebruik een voedingssupplement, zoals een multivitaminepreparaat, zodat je zeker weet dat je geen essentiële stoffen mist.

Drink voldoende water. In elk geval 1,5 liter per dag. Alcohol en koffie zorgen juist voor een vochttekort en te weinig vocht zorgt ook voor een afname van je concentratievermogen. Let wel, dit hoef je zelf niet direct te merken, maar het beïnvloedt zeker je prestaties. Vermijd laat en vet eten. Hierdoor gaat de kwaliteit van je nachtrust achteruit. Ook alcohol zorgt er meestal voor dat je slechter slaapt. Veel mensen slapen er sneller door in, maar je slaap is minder diep en hierdoor rust je dus minder goed uit. Gebruik koffie en energiedrankjes met mate. Een half uur voor je assessment kan het drinken van een kop koffie je net wat ‘alerter’ maken en jou helpen om je beter te concentreren. Ook een energiedrankje kan je oppeppen tijdens je assessment maar deze drankjes bevatten naast coffeïne en taurine ook veel suiker.

Suiker resulteert in veel pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Je krijgt dus even een energieboost, maar daarna word je juist slomer. Als je al een dergelijk pepmiddel wilt gebruiken, doe dit dan aan het einde van de dag, want daarna maakt het minder uit dat je weer wat slomer wordt. De dag is immers voorbij. Eet tijdens het assessment liever langzame koolhydraten zoals een banaan of een boterham en liever geen suikers zoals candybars en mueslirepen.