Capaciteitentests (ofwel intelligentietests) zijn voor mensen met dyslexie vaak extra lastig. Met name testen waarbij taal een rol speelt (zoals analogieën en verbaal redeneren) kunnen moeilijk zijn, maar ook het lezen van instructies voor andere testen kan een probleem opleveren.
Er zijn verschillende manieren waarop assessmentbureaus hiermee omgaan. Sommige geven je extra lees- en voorbereidingstijd als je van te voren zegt dat je dyslectisch bent. Andere gaan ervan uit dat je ‘in het echt’ ook geen extra tijd krijgt en maken tijdens het assessment geen uitzonderingen. Het zou beter zijn als alle bureaus dezelfde richtlijnen hanteren. In 2009 is door het NIP (het Nederlands Instituut van Psychologen) een onderzoek hiernaar gestart, met als doel hiervoor een richtlijn op te stellen. Deze richtlijn is er echter tot op heden nog niet gekomen.
Dus in de tussentijd: wat kun jij als deelnemer zelf doen om te zorgen dat je geen nadeel ondervindt van je dyslexie tijdens je assessment?
- Oefen met de tests. Hoewel je dyslexie daar niet minder van zal worden, zal het je wel helpen wanneer de opzet en structuur van de tests van te voren al duidelijk voor je is. Ook zul je minder gespannen zijn, en er zijn aanwijzingen dat spanning dyslexie juist erger kan maken.
- Vertel het op tijd. Als je verwacht dat je dyslexie de testresultaten negatief zal beïnvloeden, meldt het dan bij het assessmentbureau, ook al zullen niet alle bureaus er iets mee (kunnen) doen. Geef liefst een paar dagen van te voren door dat je dyslectisch bent, of anders direct aan het begin van de assessmentdag tijdens het inleidende praatje. Zo kan de psycholoog er eventueel rekening mee houden.
- Neem bewijs mee, bij voorkeur een officiële dyslexieverklaring. Zo voorkom je dat het assessmentbureau je dyslexie opvat als ‘slap excuus’ voor tegenvallende testresultaten. Helaas wordt dyslexie hiervoor nogal eens misbruikt (net als dyscalculie, trouwens).
- Zorg dat je goed voorbereid bent op vragen over je dyslexie. Hoe ga je er in de praktijk mee om? Heeft het wel eens tot fouten geleid? Wat doe je om te voorkomen dat er brieven naar klanten gaan met spelfouten erin?
Ben je zelf dyslectisch en heb je nog meer tips? Stuur ons een mailtje (via contact) en dan voegen we het toe aan de blog.