Je bent zichtbaarder dan je denkt
Alles wat online van jou zichtbaar is kan door recruiters worden gecheckt. Lollige foto’s of tweets waarop jij ‘reaguurde’ zijn misschien alleen voor de ogen van je beste vrienden bedoeld, maar als je een publiek account hebt is het voor iedereen te vinden. Als je bij Facebook hebt ingesteld dat vrienden van jouw vrienden je foto’s en tijdlijn mogen zien, en jij hebt 300 vrienden en jouw vrienden ook, zijn er zomaar 300×300=90.000 mensen die je tijdlijn kunnen checken.
Het mag niet volgens de AVG
Formeel mag een werkgever dit helemaal niet checken, de AVG staat dat niet toe. Een toekomstige werkgever mag alleen informatie over jou opzoeken als dat relevant is voor de baan waar je naar solliciteert. En dan moet hij je dat ook nog eerlijk vertellen. Maar als een werkgever dit toch doet en je vervolgens niet meer uitnodigt voor een sollicitatiegesprek om wat er van jou online te vinden is, heb je daar weinig aan.
Waarom doen werkgevers en recruiters het dan toch?
Juiste keuze maken
Een nieuwe medewerker aannemen en inwerken kost tijd, energie en geld. Dus een werkgever wil de juiste en de beste persoon in dienst nemen. Een sollicitatieprocedure heeft altijd het risico dat je de verkeerde persoon uitkiest. Hoe meer informatie iemand over sollicitanten verzamelt, hoe kleiner de kans dat uit het enorme aanbod de verkeerde persoon gekozen wordt.
Meer informatie online
Wat er online over je te vinden is geeft soms meer info dan wat op je CV en in je brief staat. Op je CV en in je brief staat alles wat je werkgerelateerd kwijt wilt en wat jijzelf bewust wilt vertellen. Online, op o.a. social media en fora geef je nog veel meer (andere) informatie over je persoonlijkheid, je sociale leven, je vrienden, je onhebbelijkheden.
Pas je in het team?
Al deze informatie kan iets zeggen over je karakter en meningen. En dat kan weer iets zeggen over of je past bij het bedrijf, de bedrijfscultuur en de sfeer. Dat is ontzettend belangrijk voor een werkgever. Je wordt onderdeel van het bedrijf, van een team. Samen met anderen moet je een bijdrage aan het bedrijf kunnen leveren. Dat kan alleen als je werknemer er vertrouwen in heeft dat jij een prettige persoon bent, dat ze graag met je willen werken.
Klopt je verhaal?
Je online spoor checken kan ook iets zeggen over of het beeld dat je van jezelf schetst in je brief en CV overeenkomt met hoe je je (voor die tijd) al profileerde op social media. Ook dat geeft vertrouwen.
Zijn er gezamenlijke contacten?
Als een werkgever ziet dat hij of zij gezamenlijke contacten heeft met jou als sollicitant geeft dat ook vertrouwen. Als je een netwerk deelt, dan zegt dat iets over wat je doet en wie je bent. Hoe meer gezamenlijke contacten, hoe groter de kans dat jij past bij die werkgever.
Alles staat al online, wat nu?
Nooit heb je erbij stilgestaan dat je posts en online reacties een verkeerde indruk kon wekken. Maar oops, nu wil je solliciteren en zit je ermee in je maag. Je wilt niet dat je toekomstige werkgever die bikinifoto’s vindt, die lollige foto van toen je dronken met je vrienden weer eens een leuke avond had. En die ongezouten klantenreview toen je zo ontzettend kwaad was is ook niet echt iets om trots op te zijn.
Geen invloed op conclusies
Hoe je toekomstige werkgever jouw online uitingen interpreteert en welke conclusies hij eraan verbindt, daar heb je weinig invloed op. Misschien trekt iemand wel conclusies die niet gerechtvaardigd zijn. Maar loop je daardoor een sollicitatiegesprek mis, dan heb jij ook niet de gelegenheid om iets uit te leggen of recht te zetten.
Wat kun je doen?
- Als je een openbaar account hebt, bedenk dan dat iedereen, echt iedereen alles kan zien. Wil je dat echt? Kies er anders voor om 2 accounts te hebben, een besloten voor echte privédingen en een open account waar je meer openbare dingen laat zien, meer voor branding.
- Gebruik LinkedIn professioneel. Zet geen vakantiefoto’s op LinkedIn. Post je privé-uitspattingen op Instagram of Facebook.
- Gebruik verschillende e-mailadressen. Een zakelijke, professionele voor sollicitaties e.d., een privé e-mailadres voor je vrienden en familie, en een of meer niet traceerbare voor marktplaats, fora, etc. (bijv. vraag3494@gmail.com ). Gebruik in dit laatste geval ook een nickname.
- Verwijder wat er nog te verwijderen valt. Op social media kun je je eigen berichten vrij makkelijk verwijderen.
- Heeft iemand een bericht van jou gedeeld? Vraag die persoon of hij/zij het wil verwijderen.
- Zet vanaf nu niet meer zomaar alles op een openbaar account. Maak een privé-account op Instagram (en open als je wilt een 2e openbaar account), zorg dat op Facebook alleen je vrienden je tijdlijn en foto’s kunnen zien.
- Zit je echt ergens mee in je maag en kun je het niet zelf verwijderen? Je hebt het recht om vergeten te worden dus vraag Google om een onwelgevallig zoekresultaat te verwijderen.
- Denk vanaf nu na voor je iets post. En als je een review o.i.d. schrijft, wees altijd vriendelijk en respectvol.
- Ga actief informatie toevoegen die een positief beeld van jou geeft. Werk aan je online branding. Op social media, in reacties op blogs, etc. Begin desnoods een eigen blog waarin je jezelf profileert.
- Gebruik fatsoenlijke of professionele profielfoto’s, vooral op WhatsApp. Zodra je je telefoonnummer in je CV zet ziet je toekomstige werkgever je profielfoto ook.
- En voor al die informatie die nou eenmaal online staat en voorlopig niet verdwijnt: als je weet welke zoekresultaten vragen op kunnen roepen, bereid je er dan op voor. Probeer in je gesprek dingen te ‘framen’: bouw er een context omheen die jou in een goed daglicht stelt. Heb je veel uitgaansfoto’s op Facebook die je niet weg wilt halen? Vertel dat je heel sociaal bent en een hechte vriendengroep hebt die veel voor elkaar betekent. Plaats jij veel openbare reviews als je ergens klant bent geweest? Zeg dan dat je het heel belangrijk vindt dat een bedrijf goed omgaat met haar klanten.
Vanaf nu ga jij het beter doen
Nu je weet hoeveel consequenties je openbare online zichtbaarheid kan hebben ga je natuurlijk serieus aan je online profiel werken. Juist ook als je niet actief solliciteert. Het opbouwen van een goed online profiel kost tijd. Door berichten te publiceren, reviews te vragen, zelf goede reacties op fora of blogs achter te laten bouw je een mooi ‘online CV’ op. Heb je hier geen zin in, zorg er dan voor dat je niet of nauwelijks online vindbaar bent.