Communiceren doe je verbaal en non-verbaal
Iedereen weet inmiddels wel dat communicatie bestaat uit woorden (het verbale deel) en alles wat zonder woorden wordt verteld (het non-verbale deel). Ook zijn de meeste mensen er van overtuigd dat in communicatie het non-verbale deel belangrijker is dan het verbale.
Toch zijn we ons vaak niet bewust van onze non-verbale communicatie, we letten vooral op wat we zeggen. Daardoor kan het voorkomen dat we met onze non-verbale communicatie iets anders uitstralen dan wat we met onze verbale communicatie willen overbrengen.
Het succes van je sollicitatie hangt niet alleen af van wat je zegt tijdens het gesprek. Je non-verbale communicatie is minstens zo belangrijk. Als je iets vertelt maar je lichaamstaal lijkt iets heel anders te zeggen, kom je minder geloofwaardig over. Zo wordt de kans dat jij die felbegeerde baan krijgt ineens een stuk kleiner.
In deze blog lees je wat non-verbale communicatie is en geven we je oefeningen en tips om hier wat aan te veranderen.
Wat is non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie is een breed begrip en gaat onder andere over:
- je lichaamshouding;
- de toon waarop je iets zegt;
- de associatie die je woorden bij iemand oproepen (wat betekenen ze voor iemand, welke gevoelens roepen ze op);
- of je je gesprekspartner aankijkt;
- je uiterlijk (zie je er verzorgd uit, welke kledingstijl heb je).
‘Wat ik hoor is x, maar ik zie y’
Als je verbale en non-verbale communicatie niet met elkaar in overeenstemming zijn, kom je ongeloofwaardig over. Je schept daarmee namelijk verwarring bij je gesprekspartner.
Het is bij een sollicitatie niet voldoende om te zeggen dat je zin hebt in die nieuwe baan. Wil je overtuigend overkomen, dan moet je hele lichaamshouding dat uitstralen.
Als je zegt dat je er zin in hebt, verwacht je nieuwe baas geen strak gezicht maar een blij gezicht, lachende ogen en een open houding te zien.
Als je zegt dat je veel ervaring hebt en weet waar je aan begint, verwacht degene aan de andere kant van de tafel niet een ineengedoken persoon tegenover zich. Hij verwacht iemand die zelfverzekerdheid uitstraalt: rechtop zittend, schouders naar achteren, je aankijkend.
Als je lichaamshouding niet ondersteunt wat je zegt, overtuig je de ander niet. En dan gaat die twijfelen aan wat je zegt.
Tips: kijk naar jezelf door de ogen van een ander
Weet jij of je verbale en non-verbale communicatie hetzelfde vertellen?
Probeer om hier achter te komen eens naar jezelf te kijken door de ogen van een ander. Belangrijke dingen waar je op kunt letten zijn je gezichtsuitdrukking, je lichaamshouding en je stemgebruik.
Om te weten hoe dit op anderen overkomt, kun je voor de spiegel gaan staan en je verhaal vertellen. Hoe ziet dit eruit? Doe alsof je op gesprek bent en neem er een filmpje van op. Zou jij jezelf aannemen als jij de werkgever was?
Waar kun je op letten?
Gezichtsuitdrukking: Zeg in de spiegel hoeveel zin je hebt in je nieuwe baan. Glimlach je erbij? Stralen je ogen?
Lichaamshouding: Vertel dat je veel ervaring hebt en dat je weet waar je aan begint. Hoe zit je erbij terwijl je dit zegt? Zit je rechtop, met je schouders naar achteren? Je armen ontspannen naast je?
Stemgebruik: Let ook op je stemgebruik als je praat. Hoe vertel je je verhaal? Rustig praten met een laag stemgeluid maakt meer indruk dan een hoog stemmetje dat maar voortratelt.
Oefen tot het overtuigt
Non-verbale communicatie kun je leren. Als jij van jezelf weet dat je niet heel expressief bent, of dat je bepaalde gewoontes hebt aangeleerd die niet helpend zijn bij een sollicitatiegesprek (bijvoorbeeld: schouders ingezakt, mensen niet aankijken tijdens het praten), ga daar dan mee aan de slag.
Oefen voor de spiegel je mimiek en je lichaamshouding. Maak nog eens een video. Zie je verschil met de eerste keer?
Blijf net zolang oefenen tot het vanzelf gaat en jij dolenthousiast bent over jezelf als kandidaat voor die baan.
Nog een reden om hier aandacht aan te besteden
Heb je al oefenend ontdekt dat je non-verbale communicatie niet ondersteunt wat je zegt? En lukt het niet om het na een paar keer te verbeteren? Dan wordt het tijd om bij jezelf te rade gaan waaróm je verbale en non-verbale gedrag niet overeenstemmen. De kans is namelijk groot dat je zelf niet gelooft wat je zegt. En als jij het al niet gelooft, wie gaat er dan wél in geloven?
Ben je misschien aan het bluffen als je zegt dat je ervaren en zelfverzekerd bent? En heb je misschien meer zin in het aantrekkelijke salaris dan aan de baan zelf?
Wanneer je onervarenheid denkt te moeten verbloemen, bedenk dan eens hoe je dit anders kunt brengen zodat je wél overtuigend overkomt. Hoe kun je juist de voordelen ervan benadrukken? Je bent bijvoorbeeld onervaren omdat je jong bent? Zeg dan hoe flexibel je nog bent en hoe makkelijk je nieuwe dingen leert.
Gaat het je vooral om het hogere salaris maar lijkt het werk je niet eens zo geweldig? Misschien moet je nog even verder zoeken naar een andere baan. Werk waar je niet enthousiast voor bent, daar zul je nooit goed in worden.
Bereid je non-verbale communicatie voor
Heb je binnenkort een sollicitatiegesprek? Bereid je dan niet alleen voor op wat je wilt vertellen. Besteed ook veel aandacht aan het voorbereiden van je non-verbale communicatie.
Ontdek meer over non-verbale communicatie in de blog ‘Het effect van non-verbale communicatie’.