Bij een sollicitatie of selectie assessment draait het er niet alleen maar om of het bedrijf jou graag wil hebben, maar ook om jouw motivatie om bij dat bedrijf te komen werken. Daarom is de vraag ‘waarom wil je hier werken’ eentje die je bijna standaard kunt verwachten tijdens een sollicitatiegesprek of interview. Omdat de vraag zo vaak gesteld wordt, hebben recruiters en beoordelaars al vele antwoorden gehoord. Hoe geef jij nou goed antwoord op deze vraag en zorg je dat jouw motivatie goed overkomt? Je leest het hieronder.
Weet waarom de vraag gesteld wordt.
Een organisatie ziet graag dat mensen bewust kiezen om voor hen te komen werken. Graag willen ze dan ook andere redenen horen dan: het is tien minuten fietsen vanaf mijn huis. Dit is natuurlijk een mooie bijkomstigheid, maar geef dit niet al voornaamste reden. Daarnaast wordt er met deze vraag getest of je je goed voorbereidt hebt op het gesprek en vooronderzoek hebt gedaan naar het bedrijf.
Kijk zowel naar de sterke als zwakke punten van het bedrijf.
Als je bezig bent met je vooronderzoek, kijk niet alleen naar de dingen die jij geweldig vindt aan het bedrijf. Stel jezelf zeker vragen zoals ‘Waarom is dit bedrijf uniek?’ maar ook ‘Waar liggen nog mogelijkheden tot verbetering?’ en dan vooral ‘Hoe kan jij hierbij helpen?’. Zo geef jij aan dat jij het bedrijf ook echt wat te bieden hebt. Ook zorgt vooronderzoek op deze manier ervoor dat jij ook wat scherpe vragen hebt voor het gesprek. Informeer daarom ook zeker tijdens het gesprek naar dingen die jou tijdens het vooronderzoek nog onduidelijk zijn gebleven.
Benadruk de klik.
De vraag ‘Waarom wil je hier werken?’ is de perfecte mogelijkheid om te laten zien dat jij de juiste kandidaat bent voor het bedrijf en dat daar zelfs meerdere redenen voor zijn. Probeer tijdens deze vraag in te gaan op de aspecten van het bedrijf waar jij je echt verwant mee voelt. Je kunt bijvoorbeeld een sterke klik hebben met het soort dienst of product wat het bedrijf levert, maar ook met de bedrijfscultuur, of misschien is juist de omvang van het bedrijf iets dat jou heel erg aanspreekt. Daarnaast kun je bijvoorbeeld doorgroeimogelijkheden noemen, speciale belangstelling hebben voor de branche waarin het bedrijf werkt, noem maar op! Pak de aspecten van het bedrijf die jou aantrekken en waar jij enthousiast van wordt. Dit enthousiasme werkt tijdens zo’n gesprek zeker in jouw voordeel.