We zijn in ons dagelijks leven zo gefocust op wat we zeggen, dat we ons niet realiseren dat de grootste factor in hoe we overkomen zit in hoe we het zeggen. Zo ook tijdens een sollicitatiegesprek of assessment. Recruiters en beoordelaars letten eigenlijk het meeste op de passie en het plezier wat jij uitstraalt als jij over je werk of eerdere ervaringen vertelt en of jij ook zelf gelooft wat je zegt. Dit kan een beoordelaar vaak merken aan jouw lichaamstaal. Wat de beoordelaar ziet klopt bij wat hij op dat moment van jou hoort. Nou ben je vaak nerveus tijdens zo’n gesprek, maar er is een manier om die passie -en daarmee overtuiging en geloofwaardigheid- op te roepen. Hoe? Dat lees je hieronder.
Drijfveren
Wanneer jij het over jouw drijfveren kunt hebben tijdens een sollicitatiegesprek, komen de passie en geloofwaardigheid bijna als vanzelf mee. Je drijfveren zijn namelijk in je brein gekoppeld aan positieve emoties. Wanneer je over je drijfveren praat zijn er vaak een aantal fysieke verandering te zien:
- je gaat harder praten
- je stem wordt hoger
- je glimlacht
- je beweegt meer met je handen en lichaam om je woorden te onderstrepen
- de woorden komen sneller uit je mond
- je krijgt een snellere ademhaling
Vaak ben je je hier niet eens van bewust, maar aan de beoordelaar geeft dit een signaal dat er geloofwaardige en passionele sollicitant tegenover hem zit.
Hoe ontdek je ze?
Steijger & Steijger* definiëren in hun boek over talentmanagement negen drijfveren, ook wel STARTknoppen genoemd, die steeds terugkomen.
- Vertrouwen – Wanneer een taak bijvoorbeeld exclusief aan jou wordt toevertrouwd.
- Urgentie – Prikkels zoals werkdruk, pieksituaties en tijdsdruk.
- Uitdaging – Zaken oplossen die lastig of onmogelijk lijken,
- Expertise – Jouw eigen ervaring en kennis aan anderen kunnen overdragen.
- Onafhankelijk – Het krijgen van vrijheid en ruimte in je werk.
- Erkenning – Op waarde worden geschat.
- Nuttig – Zinnig werk doen, bijvoorbeeld voor een groter doel.
- Bezielend leiderschap – Gepassioneerd en bezielend je werk doen, anderen inspireren.
- Bijdrage leveren – Een eigen aandeel kunnen leveren om bijvoorbeeld een opdracht compleet te maken.
De meeste mensen hebben twee tot drie krachtige drijfveren, met een aantal andere die op de achtergrond aanwezig zijn. Wanneer je weet welke drijfveren voor jou gelden, kun je proberen ze aan bod te laten komen tijdens het sollicitatiegesprek. Je maakt hierdoor niet alleen meer kans op de baan omdat je geloofwaardig en overtuigend overkomt, maar je ontdekt ook sneller of de functie bij je past. Om jouw passie te behouden wanneer je aan het werk gaat is het namelijk essentieel dat deze drijfveren ook de ruimte krijgen.
Om jouw drijfveren te ontdekken en goed in te zetten kun je als volgt te werk gaan. Ontdek als eerste je onderliggende drijfveren, geef bijvoorbeeld elke drijfveer een cijfer van 1 (lage positieve emotie) tot 10 (hoge positieve emotie). Bedenk vervolgens voorafgaand aan het gesprek welke drijfveren je kunt koppelen aan verschillende aspecten van de functie. Bedenk als laatste hoe je deze drijfveren duidelijk kan toelichten, denk hierbij vooral aan praktische voorbeelden.
*Steijger & Steijger, Your company’s got talent, Thema (2010)
Meer weten over non-verbale communicatie? Lees dan de blogs ‘Het effect van non-verbale communicatie‘ en ‘Geloof jij wat je zelf zegt? – Tips voor een overtuigende non-verbale communicatie‘.