Direct online oefenen! Meer dan 2500 opgaven! Gratis Proeftesten!
Direct oefenen

Page content

article content

Het effect van non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie is erg belangrijk, vooral als je naar een sollicitatie of assessment gaat. Onder non-verbale communicatie verstaan we elke vorm van uitwisseling van boodschappen zonder woorden. Hieronder vallen onder andere lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Door bijvoorbeeld te kijken naar de manier waarop iemand staat, zijn of haar uitstraling en stand van het gezicht kunnen we vaak al genoeg zeggen over de persoon zelf. Tijdens een sollicitatie of assessment is het belangrijk dat jij je bewust bent van de non-verbale communicatie die je uitzendt en hoe dit over kan komen bij iemand anders. Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder.

Houding

Wanneer een recruiter jou onderuitgezakt ziet zitten wanneer hij je wil ophalen voor je gesprek, kun je het eigenlijk al vergeten. Een open en actieve houding werkt juist in jouw voordeel. Zit rechtop, houdt je schouders op één lijn met je oren en steek je borst lichtelijk vooruit. Deze houding geeft een actieve indruk en straalt zelfvertrouwen uit, ook als je dat op dat moment misschien niet hebt. Om een open houding te behouden, kruis je armen niet over elkaar, zorg dat je richting de beoordelaar gedraaid zit en probeer ook niet je benen over elkaar heen te slaan.

Handdruk

Steek altijd je arm uit om een hand te geven en zorg dat je een goede mate aan tegendruk geeft ten opzichte van de druk die de andere partij uitoefent. Schud één of twee keer, glimlach hierbij en houdt oogcontact. Als je bang bent dat je zweterige handen hebt, ga dan even naar de WC en hou je polsen een minuut onder de kraan.

Gebaren

Wanneer je vertelt zul je waarschijnlijk een aantal gebaren maken om je woorden te ondersteunen. Dit is helemaal niet erg en wordt juist aangemoedigd. Probeer verdere onnodige gebaartjes echter miniem te houden. Een overdaad aan gebaren leidt namelijk af. Onderdruk de neiging om bijvoorbeeld aan je gezicht te zitten of aan je haar te friemelen. Dit zijn gebaartjes die jou waarschijnlijk tot rust brengen, maar die erg irritant kunnen zijn voor jouw gesprekspartner.

Oogcontact

Oogcontact is een lastig aspect. Weinig of geen oogcontact kan desinteresse weergeven, maar teveel oogcontact maken is zeer oncomfortabel voor beide partijen. Probeer je gesprekspartner toch echt een aantal seconden aan te kijken, voordat je weer wegkijkt. Een vluchtige blik kan namelijk angst, vermijding of onzekerheid uitstralen.

Gezichtsuitdrukking

Onze emoties hebben allemaal bijbehorende gezichtsuitdrukkingen, waar wij vaak niet bewust van zijn. Het belangrijkste aspect van jouw gezichtsuitdrukking is het feit of hij bij jouw boodschap past of niet.Je kunt eventueel je gezichtsuitdrukkingen oefenen voor de spiegel, om jezelf en meer bewust van te maken. Een goede gezichtsuitdrukking tijdens het luisteren naar je gesprekspartner is vaak een lichte glimlach, gepaard met af en toe knikken en goed oogcontact houden.

Toon

Je gesprekspartner krijgt niet alleen mee wát je zegt, maar ook hóe je het zegt. De aspecten van je stem die hier invloed op hebben zijn de snelheid, toon, volume, pauzering, hoogte en articulatie. Vergelijkbaar met de gezichtsuitdrukkingen is het ook hier van belang dat je spreekt op een manier die past bij je boodschap, omdat je hiermee ook houding, emotie en effect overdraagt.

Let ook op de ander!

Net zoals verbale communicatie, is non-verbale communicatie een interactie. Probeer daarom tijdens het gesprek ook te letten op signalen die jouw gesprekspartner afgeeft.

Comment Section

0 reacties op “Het effect van non-verbale communicatie

Plaats een reactie


*