Direct online oefenen! Meer dan 2500 opgaven! Gratis Proeftesten!
Direct oefenen

Page content

article content

Zenuwen tijdens je assessment, zo houdt je ze onder controle!

Een assessment blijft spannend en je moet er waarschijnlijk niet aan denken om een black-out te krijgen. Toch krijg je op een assessment met oefeningen en situaties te maken die veel spanning kunnen veroorzaken. Een gedetailleerd interview waarin je beoordeeld wordt, een lastig rollenspel waarbij je op de vingers wordt gekeken, het is allemaal niet niks. Het is daarom ook heel normaal om hierdoor wat gespannen te zijn. Vaak verdwijnt deze spanning na een aantal minuten, maar wat doe je als je zenuwen op hol slaan? Je leest het hieronder.

Een assessment is voor iedereen spannend.

Het is en blijft lastig om goed te presteren wanneer je steeds in je achterhoofd hebt dat er een mooie baan op het spel staat. Probeer je te herinneren dat zoiets voor iedereen een beetje spannend is. Dit geldt ook voor ervaren collega’s, kandidaten die al vaker een assessment hebben gedaan en stiekem ook een beetje voor de beoordelaars zelf. Bedenk ook dat spanning voelen niet per se slecht is. Een beetje spanning hebben tijdens een assessment is juist gezond en deze gezonde spanning zorgt vaak voor betere prestaties! Wanneer de spanning echter te veel wordt en je echt hindert, spreken we van problematische spanning. Wanneer je hier last van hebt, kunnen de twee onderstaande tips je helpen om dit te verminderen.

Wordt niet je eigen grootste criticus. 

Tijdens een assessment wordt je beoordeeld, dat is nou eenmaal zo. Dat je hier een beetje nerveus van wordt is dus ook helemaal niet raar. Wat je echter erg tegen kan werken, is het stellen van nog hogere eisen aan jezelf dan de beoordelaars doen. Als jij in je hoofd onmogelijk hoge eisen aan jezelf gaat stellen, zijn het jouw eigen verwachtingen die voor spanning zorgen, niet de beoordelaars. Om deze verwachtingen wat realistischer te maken kun je een lijstje maken van fouten die je prima mag maken tijdens het assessment, zonder dat alles direct verloren is. Bijvoorbeeld: je verspreken tijdens het noemen van een lastige zakelijke term, of je vergissen in een bepaald getal tijdens een rollenspel zijn fouten die kunnen voorkomen tijdens je assessment, wat zeker niet betekend dat jouw kans op die baan direct verloren is.

Weet wat je kunt verwachten. 

Vaak voel je veel meer spanning als je ergens in gaat terwijl je geen idee hebt wat je kunt verwachten. Wanneer je een beeld hebt van wat je kunt verwachten, kun je je namelijk voorbereiden. Deze voorbereiding kan al heel veel spanning van tevoren en op de dag zelf weghalen. Doe daarom onderzoek naar assessments en het assessmentbureau wat jou gaat beoordelen. Bel bijvoorbeeld met het bureau om een beter beeld te krijgen over de aspecten waarop je getest gaat worden en hoe de assessment dag er hoogstwaarschijnlijk uit gaat zien. Vraag ook rond in je omgeving! Praat met mensen die al eerder een assessment hebben gedaan. Wat moesten zij doen? Hebben zij nog tips? Wat ging er bij hen mis, ondanks dat ze een positieve beoordeling hebben gekregen? Met deze dingen krijg je vaak al veel meer kennis van het assessment en ook in dit geval geldt: kennis is macht.